Thursday, November 18, 2010

when it comes into money, dont be emotional

Sejak 3 tahun lepas, aku bergelar 'pekerja' bukan lagi pelajar.

Banyak yang aku belajar dalam tempoh itu.
Banyak rumah sewa aku dah duduk.
Banyak ragam manusia yang aku dah jumpa.

Ya, walau baru 3 tahun aku tinggal dalam dunia sebenar, dengan gaji sebenar, bukan dunia beli henset pakai duit ptptn.

Dalam 3 tahun tu jugak, aku sedar satu benda.

Aku sangat sensitif bila pasal duit.

Kalau tak, takkan aku lompat kerja 3 kali untuk gaji yang lebih lumayan.

Aku selalu risau pasal duit dan cara aku manage duit aku.

Masa mula-mula aku dapat kerja kerajaan, aku risau bangat sebab duit tak cukup, gaji aku down to 70% daripada gaji swasta aku. Betul ke tak cukup?

Dan, 3 bulan aku takde gaji. Mantap tak?

2-3 minggu lepas, aku sempat hadir satu seminar 3 hari di Cheras. Dan sempat bertemu dengan seorang jutawan yang dijemput untuk seminar tersebut.

Beliau beritahu kami peserta seminar :

"There are 3 rules when it comes into money. The first is, money is money, dont be emotional"


Oh, aku tersentak sekejap. Betul, aku tak boleh jadi emosi bila bab duit. Duit sekadar kertas. Jangan hilang kawan sebab duit.

Tapi manusia memang selalu emosi bila bab duit. Sebab tu senang terjerat dengan skim cepat kaya. Emosi lebih memainkan peranan daripada akal.

Rezeki itu sendiri datang dari Allah. Allah boleh tarik bila-bila Dia nak. Dan rezeki itu macam-macam jenis.

Macam aku dapat sekarang. Rezeki anak.

Masa aku menunggu untuk rezeki ni, orang selalu cakap dengan aku, doa banyak-banyak. Tapi, aku percaya, macam mana banyak pun kita doa kalau tak usaha tak boleh juga.

Magnet Rezeki dengan Solat Dhuha

Jadi, aku usaha. Pertama, aku cuba istiqomah balik untuk solat Dhuha. Alah, 2 rakaat je pun, itu pun nak berkira.

Mula-mula memang susah. Bukan susah apa, aku selalu terlupa. Dah masuk zohor baru aku teringat.

Kemudian, seminggu 3-4 kali berjaya.

Sekarang seminggu dapat 6 kali, pernah juga 7 kali. Kadang-kadang tak boleh elak sebab meeting dari pukul 9 pagi sampai 1 tgh hari.

Kemudian, aku pergi berurut. Kalau nak nombor telefon makcik tu, boleh tinggalkan komen dan alamat email.

Baru sebulan aku amalkan, terus dapat berita gembira.

Ajaib kan?

Dan aku dah tak jadi emosi lagi pasal duit. Sebab aku yakin akan janji Allah. Yakin sebetul-betulnya (bukan kat mulut je tapi kat hati risau kemain).

Rules ke-2 dan ke-3 aku cuba ulas dalam entri berikutnya.


Salam Aidiladha untuk semua!

0 orang telah menjerit:

 
Who links to my website?
Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

Great Morning ©  Copyright by Grief . NOT . Hawa . | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks