Tuesday, November 16, 2010

Kau tak rasa, jadi kau tak tahu.

Kakitangan bermasalah memang selalu menjadi isu. Ponteng, punch card kemudian M.I.A, balik awal, datang lambat dan 1001 masalah lagi.

Kalau ikutkan, memang boleh buang kerja, menghabiskan duit rakyat je bagi gaji kat orang-orang macam ni. Tapi, bila terjadi sendiri pada orang di sekeliling aku, sixth sense aku memainkan peranan, something is wrong.

Apa yang buat aku kecewa, orang asyik menunding jari, tapi tak pernah bertanya empunya diri, apa sebenarnya terjadi. Eceh. macam pantun pulak.

Dah la tak pernah tanya, buka mulut bagi advice pun tak pernah, tau-tau dah kena panggil bos, diberi warning.

Kalau nature dia macam tu, aku faham lah. Tapi, baru sejak dua menjak ni dia berubah sikap. Tidak berdisiplin.
Aku sendiri tau dia ada masalah peribadi. Aku kesian, tapi aku tak boleh buat apa sebab dia bukan staff aku. Bukan tempat aku untuk slow talk dengan dia.

Kita semua tak serupa. Rambut sama hitam, hati lain-lain. Begitu juga dengan cara kita menghadapi masalah.
Aku dan kau mungkin tabah dan tidak mengganggu tugas harian bila berdepan masalah peribadi.
Tapi dia fragile. Dah la family dia jauh di seberang laut, mungkin dia rasa sunyi, tiada tempat meluahkan rasa hati.
Dan kau? Apa peranan kau? Menambah sesak fikiran atau meringankan beban?

Baik kau fikir diri kau saja melainkan kau nak kurangkan beban dia. Kalau dia buka mulut cerita masalah pada kau, jangan pulak kau sibuk-sibuk cerita pada orang lain. Simpan sendiri sudah. Betul kata Ustaz Hasrizal, manusia semakin kurang common sense.

Kau tak rasa, jadi kau tak tahu.
Dah terkena muka sendiri baru padan muka.

0 orang telah menjerit:

 
Who links to my website?
Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

Great Morning ©  Copyright by Grief . NOT . Hawa . | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks