Wednesday, November 28, 2007

Baca


Aku bukan orang sastera.
Tapi aku menggemari sastera. Itu tidak salah, bukan?
Biar orang kata itu jiwang dan ini jiwang.
Aku tak pernah peduli.
Ini bukan jiwang, kawan.
Inilah sastera, seni dan budaya kita.
Hati aku memang mudah menggemari bacaan sastera.
Penulis favourite ku Faisal Tehrani dan terbaru, Isa Kamari.
Aku bosan dengan novel-novel picisan yang ada.
Maaf. Aku tak termasuk 'geng' alaf21, walaupun aku agak menggemari RamleeAwangMurshid.
Tidak. Aku bukan pembenci novel Inggeris. Malah aku membesar dengan siri FearStreet-RL Stine dan tatkala umurku mencecah 12 tahun, aku telah mula membaca dan mengumpul SidneySheldon's.
Minat membacaku semakin menjadi-jadi sejak akhir-akhir ini.
Mulanya begini.
Aku hanya ingin mengisi masa lapang ketika menaiki tren pergi dan pulang dari tempat kerja.
40+40=80 minit. Itulah jumlah masa yang aku ada untuk membaca.
Memang pelik apabila memikirkan aku dapat berdiri tanpa bergerak dengan sebuah buku di tanganku selama 40 minit.
Ingin saja aku jeritkan kepada semua penumpang tren surah Al-Alaq ayat 1-5.
Ya, memang ada segelintir Melayu yang memegang buku di tangan.
Tapi sayang, bukan buku ber Bahasa Melayu.
Mungkin bukan hariku untuk berjumpa orang Melayu yang membaca buku Bahasa Melayu di dalam tren.
Itu aku tidak tahu.

Ayuh kawan-kawan.
"Bacalah dengan nama Tuhanmu..."

0 orang telah menjerit:

 
Who links to my website?
Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

Great Morning ©  Copyright by Grief . NOT . Hawa . | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks