Tuesday, April 08, 2008

Sembilu + Impak Maksima





Sekarang kite selalu disogokkan dengan filem aksi drift atau rempit.

Straight to the point, baru-baru ni atas duit seorang kawan, aku dengan bodohnya menonton Evolusi KL Drift. Dengar cerita filem ni bagus dan hebat untuk seorang pengarah yang masih muda seperti Shamsul Yusof.




Aku lewat 10 minit sebab tunggu kawan-kawan yang lain. Tapi, aku dapat buat kesimpulan keseluruhan cerita..




Ehem.. Ehem... Baca ye..





Ehem.. Ehem... Baca ye..






Evolusi KL Drift keluaran Skop PRoduction jelas menunjukkan kehidupan anak-anak muda yang kononnya tidak tentu arah dan tiada matlamat hidup. Watak-watak di dalam filem ini tidak berkembang dengan baik dan sering menimbulkan persoalan (kalau bukan dalam otak korang, tapi dalam otak aku tetap bersoal-jawab dengan diri aku sendiri) sepanjang filem ini. Contonnya :



1- Fasha Sanda kerja apa? Sampai boleh bawak kereta mahal?


2 - Rumah Fasha dan Diana terlalu besar dan cantik untuk di sewa oleh 2 orang gadis.



(Cerita ini tak ada langsung watak ibu bapa atau orang tua.. Kalau ada pun, pasti filem ini akan jadi maria-mariana atau janji diana)


Filem ini terlalu berusaha menunjukkan aksi drift. Tapi aku boleh kata, aksi dirft dalam filem ini 'lebih menjadi' daripada filem Impak Maksima yang tak berapa nak maksima tu. Walaupun begitu, ada jugak aksi drift dalam filem ini yang 'tak logik', bukan dari segi teknik men-drift, tapi dari segi teknikal keadaan kereta itu sendiri. Aku tak nak ulas panjang, hanya orang yang pernah terjun dalam dunia drift (walaupun sebagai penumpang) saja tau apa yang aku maksudkan.


Bila aku kata filem ini adalah Sembilu + Impak Maksima, aku menyatakan tentang 'gaya' filem ini yang memang 'gaya' filem sembilu. Watak 'Zetty' yang suka membebel dari awal cerita hingga akhir cerita dan juga suasana 'cinta putrajaya' yang mengambil latar di atas jambatan putrajaya.




Transition antara satu cerita dengan cerita yang lain juga sebijik macam Sembilu. Itu cara lama dan kurang kreatif.



Aku tidak puas hati dengan bahasa yang digunakan, seperti 'gua, lu, bro, etc etc'. Bahasa itu sendiri memang dah rosak, cuma aku tak setuju dengan penggunaan bahasa seperti itu terlalu kerap keluar dari dialog watak-watak cerita itu. 'Budak kereta' tak bercakap dengan gaya begitu setiap masa - la bro! Mungkin Shamsul Yusoff tak buat kajian mendalam, hanya ambil apa yang beliau dengar dan terus sumbat dalam ceritanya.




Kawan aku komen tetap ada moral value dalam cerita ini bila Shamsul begitu membenci geng pusher (dadah) yang cuba menjual dadah kepada geng keretanya. Aku jawab :



"Dia bukan tak suka pusher sebab memang bencikan dadah, tapi dia tak suka sebab nanti polis serbu tempat lepak dia dengan kawan-kawan kereta dia. Jadi, Belia Benci Dadah takde dalam filem ni".



Aku dah tak nak ulas panjang-panjang, kesimpulannya, kekuatan cerita ini bergantung penuh pada aksi drift yang ditonjolkan dan adakalanya agak berlebihan tapi menghiburkan. Tiada moral value dalam cerita ini melainkan kesetiaan seorang sahabat (watak Farid Kamil) pada sahabat baiknya sejak zaman sekolah (watak Shamsul Yusoff).

Sekian, selamat menonton filem tak best ni!

ps:// eh eh.. macam kenal je design poster tu.. hehe

0 orang telah menjerit:

 
Who links to my website?
Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

Great Morning ©  Copyright by Grief . NOT . Hawa . | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks