Thursday, January 24, 2008

Cinta IT Sayang IT


Semalam aku sekali lagi diajukan soalan yang sama, soalan yang pernah membuatkan aku hampir-hampir bertukar course pengajian di UKM. Soalan yang sama juga berulang setiap tahun, setiap kali pulang ke kampung untuk berhari raya, setiap kali lepak bersama kawan-kawan di Amerali atau Fariz Maju (sungguh maju kedai mamak ini). Which is :


"Bidang IT ni ade keje ke nanti??"

Soalan biasa untuk penuntut (bekas) bidang IT seperti aku. Entri kali ini khas untuk penuntut bidang IT yang sedang di dalam dilema, atau bakal-bakal penuntut bidang IT yang di halang oleh ibu dan ayahnya untuk belajar dalam bidang ini. Dan juga entri ini khas untuk :

Kau yang menyoalku (Aku tau, kau bukan soal, tapi kau perli.. cet!)

Aku mulakan dengan cerita aku di matrikulasi. Aku adalah bekas penuntut di Kolej MAtrikulasi NEgeri Sembilan, Kuala Pilah (KMNS). Satu-satunya perkara yang aku suka mengenai kolej ini ialah kedudukannya yang tidak jauh dari rumah nenekku (apa kene mengene??). Aku boleh keluar dan masuk sesuka hatiku dengan bantuan ibu saudaraku yang dikenali oleh pak guard, maka pak guard tak perasan aku keluar tanpa kebenaran. Aku juga boleh mencuci baju di hujung minggu dengan sesuka hatiku dan secara percuma kerana air dan elektrik dibayar oleh makcik kesayanganku itu. Itu sahaja. Yang lain? Tidak ada. Banyak kekurangannya KMNS tersebut.. Di KMNS, terdapat satu subjek IT yang wajib diambil oleh penuntut. Aku tak suka, malah sangat tak suka subjek tersebut. Dan aku berfikir waktu itu, kenapa kami semua mesti ambil subjek yang tidak akan dipelajari lagi di Universiti? (Waktu tersebut aku adalah pelajar sains hayat (Biologi, Matematik dan Kimia). Tambahan pula, aku sedia maklum bahawa "IT ni ade kerja ke nanti??". Heh.

Aku tamat belajar di KMNS dengan pointer yang tidak melayakkan aku untuk mengambil subjek perubatan (perasan nak jadi doktor). Malah, dalam lapan-lapan pilihan kursus pengajian di Universiti, tidak satu pun yang mengena. OH ya.. aku telah memilih UKM untuk kelapan-lapan pilihan. Itu saja la yang mengena (I guess...*sigh*). Sewaktu aku mendapat keputusan tersebut, aku mula hilang minat untuk ke UKM. Yelah.. persoalan "IT ni ada kerja ke nanti??" masih berlegar-legar dalam fikiranku. Sungguh terseksa. Aku mula hilang selera makan, mandi pun tak basah dan aku mula fikir untuk membunuh diri.


(akan bersambung.. maaf aku banyak kerja hari ini...)

1 orang telah menjerit:

Anonymous said...

hehe, nasib yg hampir serupa :)
akak.. cepat la sambung, x sabar nk tau cite sterusnya..

 
Who links to my website?
Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

Great Morning ©  Copyright by Grief . NOT . Hawa . | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks