Friday, February 15, 2008

Cinta IT Sayang IT (III)

Waktu mula-mula sampai di Kolej Rahim Kajai, aku dah rase tak seronok, yelah, tak best langsung. Katil buruk, bantal buruk, almari semua buruk, semua jenis lama yang melekat kat dinding tu. Aku dapat housemate baru, nama dia Huda. Huda bekas pelajar mrsm kuantan. Jangan benarkan dia bercakap. Sebab, semua dia akan maksudkan temasuk koma dan noktah. Oh ye, juga single quote. Erk, ape aku merepek ni. Pendek kata, dia banyak cakap. Tapi dia baik hati. Takpe, Kisah kawan-kawan akan aku tulis di lain kali.

Dan aku mula melibatkan diri dalam sukan yang memang aku suka sejak dulu - taekwondo. Dari awal lagi kami dah berlatih untuk pertandingan yang akan datang. Latihan adalah selepas jam 10 malam dan kadang-kadang berlarutan sampai jam 3 pagi. KAlau fikir-fikir, memang gila, tapi mesti ada sebab kolej rahim kajai dikenali sebagai kolej sukan, kan? ;)
Aku memang mengambil keputusan untuk tidak aktif dalam bidang kepimpinan. YA, aku daftar untuk Sekreteriat NYDP. Tapi.. hanya sebagai ahli biasa. Kalau nak kira berapa kali aku pergi mesyuarat, sebelah tangan pun tak sampai. Aku bosan. Dan aku tak berminat. Ye, juga persatuan fakulti. Aku hanya isi borang dengan ala kadar, siap buat lawak dalam borang tu. (Pada junior, jika anda baca entri ini, sila jangan cari borang saya!!)

Aku tak berminat sehinggalah pada suatu malam keramat (-lah sangat). Aku menerima satu panggilan misteri dari seorang jejaka.

Aku : Assalamualaikum
JejakaTakTauKAcakKeTak : Wa'alaikumsalam. Nih cik Siti HAwa ke?
Aku : Ye.
JejakaTakTauKAcakKeTak : Ye, nama saya Imran.
Aku : Imran Ajmain ke? (ok yang ni aku tambah.)
Aku : Siapa?
JejakaTakTauKAcakKeTak : Imran, dari persatuan mahasiswa ftsm. Bila free? Nak jumpa sekejap, ada hal sikit la nak bincang.
Aku : Wah.. ajak ngedate ke? (yang ni pun aku tambah)
Aku : Oh boleh-boleh, bila tu dan di mana?
JejakaTakTauKAcakKeTak : Di bilik persatuan esok bila free. Saya dah telefon latifah. Datang la dengan dia.
Aku : Latifah?
JejakaTakTauKAcakKeTak : Ya, dia tinggal di E101 (eh.. tak ingat la nombor bilik. Dah lama, sorry.)
Aku : Ok ok..JejakaTakTauKAcakKeTak : Assalamualaikum
Aku : Wa'alaikumsalam.

KEesokan hari, latifah telah berjumpa dan betanyakan tentang hal lelaki mister itu kat aku. Lalu, aku pun tak ingat apa yang terjadi selepas itu, kami jumpa lelaki tersebut (kacak atau tidak, aku takkan cakap),tahu-tahu, kami telah diberikan tugas untuk menganjurkan satu forum kerjaya IT di fakulti. Aku masa tu memegang jawatan setiausaha. Latifah Penolong Ketua PEngarah.
Dengan berbekalkan tenaga kami berdua (maaf, yang lain aku tak ingat), kami pun membuat pengumuman tentang kekosongan jawatan untuk menganjurkan forum tersebut. Bunyinya agak gila, tapi sahabat-sahabat seperti Farah Natasha, Farah Nadiah, NAgarajan, Saiful (miss ya!!) dan Azli Iskandar kami dapatkan secara paksa. Haha.. Oh ye, lupa pula kat abang asmara, Fazley. Masa tu dia lah ketua pengarah.

Maka, kami pun buatla program tu, dan agaknya Allah buka pintu hati aku untuk persatuan ini. Satu-satunya persatuan yang membuatkan aku memberi komitmen penuh. Alhamdulillah, walaupun banyak sangat perkara tak siap dan kesilapan teknikal, kami berjaya juga selesaikan forum tu, yang tak silapnya cuma dihadiri oleh kami dan juga beberapa orang pelajar yang aku paksa datang. Haha.. (Satu saff pun tak sampai sehhhh..)

Tapi kerana Forum Kerjaya yang 'berjaya' itula aku dapat jawatan di dalam persatuan tu. Masa tu, persatuan tu bagai hidup segan mati tak mahu. Dengan berbekalkan tenaga dan idea presiden persatuan, Saiful (mamat ni memang hyperactive!), kami berjaya dekatkan jurang antara persatuan dan pentadbiran fakulti. Yeay!!

Jadi, apa kena mengena dengan "IT nih ade kerja ke??"

Sabar.. AKu terangkan...

Oleh kerana aku sering menganjurkan aktiviti untuk persatuan ini (walaupun sekecil-kecil program), dengan tidak langsung, bakat kempimpinan digilap. Aku memang sangat-sangat blurrr dan tidak tahu di dalam pengurusan persatuan. Contohnya, nak guna dewan, nak buat surat macam mana? Nak hantar kat siapa? Lepas tu macam mana? Nak mintak bantuan kewangan, nak mintak penaja dan sebagainya.
Kena marah, kena tengking dengan pentadbiran, itu perkara biasa bagi kami yang baru nak merangkak ni. Malah, ada salah seorang daripada kami yang menangis kerana.. (rahsia..!). Masa tu Pn.Mona yang bertugas di pejabat, dia yang jaga kami. Walaupun dia agak cerewet (Yelah, sampai tak pakai minyak rambut pun dia tegur! Memori..memori kan abg imran?? Hehe..), tetapi kerana cerewetnya yang dah turun aku tu la, aku jadi sangat cerewet pasal kewangan sekarang. Setiap perkara aku akan detail. There is no such thing as "Umum" atau "Rencam" dalam perancangan perbelanjaan aku. Good for me right? Yeah..

Bukan senang nak anjurkan apa-apa program, jadi di sini memang kesabaran aku tercabar. Tak mengapa, kerana aku telah belajar banyak perkara mengenai 'human management', aku jadi matang, dan aku dapat kerja dalam bidang IT. Eh, apa pulak kena mengena kan??

Ya, untuk pengetahuan anda semua, aku telah attend lebih 10 interview. Dan.. hampir kesemua penemuduga akan bertanya soalan mengenai 'human management'. Contoh soalan :

1. Pernah tak anjurkan apa-apa program di Universiti?
2. Oh, pernah ye, sebagai apa?
3. Oh, ketua pengarah. Jadi, bagaimanakah anda menyusun orang bawahan anda, dan bagaimana anda memastikan setiap dari mereka melakukan kerja?
4. Ada guna gantt chart? Working timeline atau sewaktu dengannya?
5. Apakah perkara paling membencikan sewaktu menganjurkan program tersebut dan bagaimana anda mengatasinya?

Soalan-soalan tersebut diajukan ketika aku menghadiri temuduga di Petronas, Shell, Intel, Hewlett-Packard, sebuah kilang Jepun di Nilai yang aku tak ingat nama dan beberapa lagi syarikat. Pendek kata, semua penemuduga akan bertanya mengenai kegiatan kokurikulum di Universiti.

Jadi, aktif-aktifkan diri korang masa belajar. Aku masih ingat ketika HR Exxonmobil datang ke fakulti kami dan memberikan ceramahmengenai kerjaya di syarikat tersebut. Perkara pertama yang dia sebut ialah :

"We are not looking for nerds."

Kemudian dia kata lagi :

"We are looking for student with good academic result and good extra-co-curicular activities"

Jadi, asalkan lepas je syarat pointer yang ditetapkan, katakan 3.30, dia dah tak tengok dah berapa pointer korang. Dia akan tengok pulak leadership charisma korang. Dan leadership ini hanya boleh dipupuk dengan menyertai persatuan dan kokurikulum.
Masa tu la kita boleh belajar cara membahagi masa dengan betul dan cara mengatasi tekanan.

Jadi, dengan bekal yang ada tu la, aku berjaya dapat kerja kat syarikat ni. But, for this company, the funny thing is they even ask me who is Minister of Science dan Tech and who is Timbalan PM yang pertama. Dah macam government interview pulak kan?

Apa-apa pun aku harap entri ni dapat membantu dalam menjelaskan keadaan sebenar mengapa graduan IT menganggur.


(bersambung...)
Read more "Cinta IT Sayang IT (III)..."

::Emosi::


Read more "::Emosi::..."

Monday, February 04, 2008

Selamat Pengantin Baru

Walaupun mungkin agak terlambat, tetap juga ingin mengucapkan :



SELAMAT PENGANTIN BARU

ATIE & AZIZUL



Aku suka sekali tema warna : Ungu!!

psst :// seriously, u look very cute wearing tudung. Keep it. =P
Read more "Selamat Pengantin Baru..."

Cinta IT Sayang IT (II)


Aku jadi terus tak bersemangat nak daftar di UKm. KEtika orang lain sibuk sibuk beli itu ini, aku duduk lepak kat rumah, jadi, ketika hari pendaftaran, banyak barang-barang peribadi yang aku tak bawa. Barang-barang dan dokumen rasmi memang aku bawa, alhamdulillah. JAdi semasa proses pendaftaran memang tiada masalah. Cuma, aku adalah salah seorang yang mengangkat ikrar mahasiswa baru dengan memakai baju berwarna hijau! Aku memang tak bersemangat langsung sehingga aku langsung tak baca baju apa yang perlu dibawa (sepatutnya baju kurung berwarna biru untuk majlis angkat ikrar). apa-apa ajalah...

Maka bermula lah hidup aku sebagai mahasiswa IT di UKM. PAda hari pertama pengenalan kepada fakulti, aku telah tertipu dengan kata-kata ketua jabatan, bahawa kehadiran kami pada hari ini ialah untuk mencipta penemuan baru dalam IT. Contohnya, mungkin graduan kali ini boleh mencipta satu kawasan tanpa wayar atau sambil duduk di dalam hutan untuk menunggu durian gugur, boleh la plug-in laptop pada batang pisang dan terus surf internet.. (Aku sangat kagum.. wahh.. sungguh canggih!!). Sungguh tidak-bersalah (innocent) aku pada ketika itu mengenai dunia IT. Apa-apa ajalah...

Sewaktu di dalam kelas aku menjadi sangat rendah diri. KErana keyakinan yang ada inilah aku menjadi seorang pendiam (first month je.. hehe). Tambah lagi ramai antara kawan-kawan fakulti IT yang berpindah ke fakulti lain. MEngambil jurusan lain yang mungkin lebih menjamin mereka dalam aspek kerjaya. YElah.. "IT ni ada kerja ke???".

Walaubagaimanapun, keyakinan aku bertambah hari demi hari, tambah lagi bila dapat tau bukan aku seorang je yang menjadi pelajar lelong. Hampir separuh kelas tak pilih IT dalam 8 pilihan yang disediakan borang UPU. Salah seorang ialah Shida, pelajar Sains Maklumat yang selalu mendapat anugerah dekan hampir setiap semester (walaupun tak pilih IT).

Semester 1, subjek kegemaranku ialah Pengenalan IT oleh Encik Ridzwan, Encik Zakree dan Encik Azaharin. Mereka kelakar, dan kerana mereka lah aku mula minat IT. (Sape kate minat tak boleh dipupuk??). Encik Azaharin yang sedia maklum mengenai pelajar lelong yang ramai di fakulti IT terus mencadangkan pada kami supaya bermula dengan akhbar InTech sisipan The Star kalau tak silap aku, diterbitkan setiap hari RAbu. Cara ini agak berkesan dan aku mula membeli majalah PC setiap bulan dan melanggan majalah Chips selama setahun. (Walaupun aku tak faham sepatah haram pOnn....). Dan aku mula menonton filem Star Trek dan yang sewaktu dengannya.



Encik Ridzwan, memang ramai yang sukakan dia. Dia rajin dan sangat suka membantu pelajar. Dan dia ________ .. err.. err.. (Fill in the blanks.. hehe). Dia mengajar kami sehingga tahun kedua di UKM. Aku suka dia sebab dia kenal pelajar-pelajar dia. Boleh sebut nama dan boleh angkat tangan kalau jumpa kat mana-mana. Sooooo humble! Dan
yang paling penting dia sangat sayang jabatan kami!! YEy!

Encik Zakree, pensyarah kegemaran aku (You will always be!).
Walaupun fizikalnya tidak mengizinkan gadis-gadis bermimpi di malam hari, tapi aku tetap sukakan gayanya. Cara dia mengajar penuh bergaya. Segala info yang dia bagi memang aku ingat sampai bila-bila. Jika aku seorang pensyarah, aku akan ikut teknik dia mengajar, aplikasikan semua teori dalam hidup sebenar. Aku masih ingat kuiz untuk subjek DSS (Sistem pembuatan keputusan), soalan dia senang, tuliskan nama pengarang, penerbit dan nama buku teks yang digunakan untuk subjek DSS. (MEmang ramai yang kantoi ler~). Tujuan dia cuma satu, mahu kami tahu bahawa setiap orang adalah penting di dalam satu sistem (termasuk makcik cleaner.). Unik kan? (Tapi aku tau, ada juga pelajar yang tak suka cara dia mengajar. Kamu yang tak suka, duduk la bawah tempurung kerana MZAN mengajak kita berfikir, bukan spoon feeding macam sekolah dulu.) Dan kerana dia lah aku menonton cerita Stealth sebanyak 6 kali!


(bersambung....)
Read more "Cinta IT Sayang IT (II)..."
 
Who links to my website?
Web Pages referring to this page
Link to this page and get a link back!

Great Morning ©  Copyright by Grief . NOT . Hawa . | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks